Från idé till prototyp – så formar vi framtidens tillgängliga mobilitet

Föreställ dig att alltid behöva en ledsagare för att ta dig dit du vill. För många synnedsatta är det verkligheten idag. Men vad händer när självkörande fordon blir en del av färdtjänsten – hur hittar man bilen när den inte kan stanna på avtalad plats?

Ictech som forskningspartner

Vi på Ictech vill göra skillnad i framtiden genom smarta tekniska lösningar som är tillgängliga för alla. Därför är det en självklarhet för oss att investera i  forskning. I projektet EARS undersöker vi hur ljud kan guida en användare till en plats på ett säkert sätt. Projektet är ett samarbete med Volvo Cars, Polar Print, Arctic Bath, RISE och delfinansieras av Vinnovas program Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

”För oss handlar EARS inte bara om teknik, utan om frihet. Att kunna röra sig självständigt är en grundläggande mänsklig rättighet – och med ljud som guide kan vi ta ett steg närmare en mer tillgänglig framtid.”

– Niklas Mellegård, Software Architecture Specialist, PhD

När ljud visar vägen

Lösningen vi tagit fram bygger på spatialt (3D) ljud, vilket realiseras genom två enkla tekniker som idag är alltmer vanliga även i billigare hörlurar. Den ena tekniken är head-tracking där lurarna känner av i vilken riktning användaren håller huvudet, och den andra tekniken är ljudfiltrering som kan lura hjärnan att tro att ljudet kommer uppifrån, nedifrån, bakifrån eller framifrån—något som inte borde vara möjligt med bara två ljudkällor. Med dessa två tekniker kan man placera virtuella “ljudfyrar” som för användare verkar sitta fast på en specifik punkt. När man vrider på huvudet är det enkelt att avgöra var ljudet kommer ifrån, och man kan med hjälp av dessa vägleda användaren till en plats.

Virtuella ljudfyrar – en guide i vardagen

Den underliggande tekniken för att skapa ljudfyrar existerar redan, men trots det finns det mycket kvar att undersöka för att tekniken ska bli en användbar produkt. I projektet EARS läggs största fokus på användarupplevelse men även systemarkitektur får en del uppmärksamhet. 

Användarupplevelsen är förstås A och O för en applikation som på ett säkert och effektivt sätt ska guida en användare i en trafiksituation, och särskilt om användaren är synskadad. Det handlar dels om att applikationen representerar rätt saker i ljudform; vad är viktig information att förmedla utan att överväldiga användaren, och när? Men det handlar också om att utforma ljuden på sätt som gör dem intuitiva, att man som användare förstår vad ljudet representerar och att de är enkla att urskilja i olika typer av miljöer. 

Vidare undersöker projektet innovativa sätt att blanda det virtuella med det verkliga som spiller över från rena användarstudier till systemarkitektur. Eftersom lösningen bygger på GPS och head-tracking finns det begränsningar i vilken precision man kan uppnå. Visserligen kan tekniken hjälpa en användare att hitta rätt vägkorsning, men det är idag praktiskt taget omöjligt att guida ens fram till rätt fordon där man allra helst hade velat hjälpa till att välja rätt dörr på fordonet. Men tänk om fordonet också kunde prata? Tänk om ljudfyren i lurarna spelar upp ett ljud som guidar användaren till rätt vägkorsning och när användaren kommer i närheten börjar bilen själv spela upp samma ljud; vi får en sömlös övergång mellan det virtuella och det verkliga. 

”Det har varit en spännande utmaning att kombinera head-tracking, ljuddesign och mjukvaruarkitektur i praktiken. När vi såg hur användare kunde följa våra ljudfyrar kändes det som att tekniken verkligen hittade hem.”

– Bryan Besong Mawan, Software Developer

Det låter utmanande, och det är det förstås. Men även här finns den grundläggande tekniken på plats. Alla moderna fordon är uppkopplade och åtminstone alla elbilar måste enligt lag ha ett externt ljudsystem. Genom att kombinera dessa tekniker skulle vi kunna sy ihop en öppen systemarkitektur som möjliggör för aktörer att erbjuda en fungerande lösning. Hela vägen fram dit kommer vi tyvärr inte i EARS-projektet, men vi har tagit fram prototyper som visar på potentialen!

forskningspartner självkörande bilar mobilitet

Prototyper du kan prova redan idag

I EARS har vi på Ictech bidragit både med prototyputveckling och med forskningskompetens kring systemarkitektur, men också varit drivande i utformning av och ansökning av projektmedel. 

Det här låter ju väldigt spännande med prototyper, men finns det något man kan testa då? Japp, det gör det! För iPhone finns appen Soundscape Community, ursprungligen utvecklad av Microsoft men som släpptes som open source för ett par år sedan. En community med bland annat synskadade utvecklare tog då över den och driver den vidare som en öppen och gratis applikation. Med Soundscape Community som grund utvecklades prototyper i EARS-projektet under ledning av Ictech. Vi har bland annat implementerat stöd för fler typer av lurar (Bose Frames Rondo) och automatisk ruttning där en användare kan sätta ut ett mål och appen själv väljer ut en uppsättning lämpliga ljudfyrar för att på ett säkert sätt guida en fotgängare till målet. I projektet har vi också designat en stor mängd alternativa ljudteman för att jämföra vilka typer av ljud som är mer effektiva. 

Framtiden för ljudbaserad guidning

EARS-projektet håller nu på att avslutas. Hösten kommer vi att ägna åt att dokumentera våra resultat. Vi har ett par vetenskapliga artiklar på gång, som framför allt rapporterar våra användarstudier. Vi kommer också att beskriva hur en bredare systemarkitektur skulle kunna se ut. En sådan kan innefatta hur autonoma fordon kommunicerar med en användare. Det kan handla om att fordonet annonserar var det befinner sig, ger indikationer på när det är framme eller berättar om ändrade resplaner när man redan sitter i det. 

Söker ni en partner till ett forskningsprojekt?

Vi på Ictech brinner för att göra forskning till verklighet – från idé till prototyp. Vi bedriver forskning både tillsammans med partners i offentligt finansierade projekt men också internt. Vi tar oss an stora såväl som mindre projekt och har specialkompetens inom områden såsom HMI/UX, ljuddesign, signalbehandling och mjukvaruarkitektur. Nyfiken på hur vi kan stötta ditt projekt? Hör av dig så tar vi en förutsättningslös diskussion. 

Kontakta oss

På Ictech gör vi forskning till verklighet – från idé till prototyp. Vi samarbetar med företag som vill skapa innovationer som gör skillnad. Nyfiken på hur vi kan stötta ditt projekt? Hör gärna av dig!

Genom att skicka detta formulär godkänner du vår Integritetspolicy.

FÖRFATTARE

Du kanske även gillar...