Kan hörlursbaserat 3D-ljud göra delad mobilitet säkrare och mer tillgänglig?

Har du någon gång försökt lokalisera närmaste elsparkcykel, stirrat ner på den lilla kartan i mobilen och plötsligt insett att du nästan krockat med en cyklist? Tänk om du hade kunnat bli guidad på ett enklare och säkrare sätt? I ett nytt spännande forskningsprojekt undersöker vi om hörlursbaserat 3D-ljud kan göra delad mobilitet mer tillgänglig.

Från privatbilism till delad mobilitet

Privatbilismen har länge varit dominerande i våra städer, men med tiden lett till problem med trängsel, buller och föroreningar. Idag försöker man hitta nya sätt att minska antalet bilar på vägarna och samtidigt behålla mobiliteten och återta stadsutrymmet. Medan autonoma fordon och delade mobilitetstjänster blir allt vanligare är det fortfarande svårt för vissa grupper att resa smidigt. 

Titta upp, lyssna och se vart du går

Dagens mobilitetstjänster, som Waymo, Lyft och Uber, bygger på att fordonet kommer till dig. Men med delade mobilitetstjänster såsom Volvo on Demand, NexBike och Bird krävs det att du tar dig till fordonet. Tjänsterna bygger på stationsbaserade lösningar där du med hjälp av positionsdata från en mobilapp hittar till fordonet.

Ofta funkar det smidigt för de flesta, men ibland stämmer inte kartorna och navigationen kan vara svår att förstå – särskilt i nya områden eller för personer med funktionsvariationer. Ett annat hinder är att informationen enbart presenteras visuellt. Att stirra ner i telefonen och försöka följa en liten karta när man vistas i trafiken kan leda till farliga situationer.

Kan hörlursbaserat 3D-ljud göra delad mobilitet säkrare och mer tillgänglig?
Utveckling av hörlursbaserat 3D-ljud

3D-ljud i delade mobilitetstjänster

I ett tidigare projekt, SIIC, undersökte forskare hur ljud kan förbättra användarupplevelsen i självkörande bilar. Projektet visade att väl utformade ljud kan öka säkerheten och minska åksjuka, och att acceptansen för ljud var hög. 

Nu tar vi nästa steg! Genom EARS (Enhanced Auditory Reality Scout), ett nytt forskningsprojekt som Ictech bedriver tillsammans med Volvo Cars, Polar Print, Arctic Bath och RISE, undersöker vi  hur hörlursbaserat 3D-ljud kan användas i delade mobilitetstjänster för att göra dem säkrare och mer tillgängliga.

Vi undersöker hur en realistisk ljudmiljö kan tillgodose användares behov från dörr till dörr, såsom att navigera till och från fordonet, bli informerad om när fordonet stannar för att hämta upp passagerare och få varningar om omgivande trafik, exempelvis vid avstigning.

Den hörlursbaserade 3D-ljudmiljön kan antingen komplettera eller ersätta den visuella informationen i mobilappar. Vi tittar även på hur lösningen kan göras praktiskt gångbar. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten, effektiviteten och användningen av dessa tjänster för alla – oavsett ålder, kön eller fysiska förmågor.

Vad är hörlursbaserad 3D-ljudteknik och hur funkar det?

Men vad är egentligen hörlursbaserad 3D-ljudteknik och hur funkar det? Hörlursbaserad 3D-ljudteknik skapar immersiva ljudmiljöer som låter användarna lokalisera ljudkällor på samma sätt som de skulle göra i verkligheten. Det fungerar genom att filtrera ljud med Head Related Transfer Functions (HRTF), vilket skapar illusionen av att ljudet kommer från ett specifikt håll. Med en headtracker kan illusionen förstärkas genom att justera HRTF baserat på lyssnarens riktning. Det ger en nästan helt verklig känsla av varifrån ljudet kommer.

Hur används 3D-ljud idag?

3D-ljud är idag en integrerad del av många digitala mediasystem. Hörlursbaserad 3D-ljudteknik används i bland annat i datorspel och Virtual Reality (VR). Headtracking hittas även i hörlurar såsom Apple Airpods Pro och Samsung Galaxy Buds2 Pro. Vad gäller appar finns idag ett fåtal som använder 3D-ljud för navigation, till exempel Dreamwaves app WaveOut.

Ictech bidrar med expertis inom systemarkitektur och mjukvaruutveckling
Ictech bidrar med expertis inom systemarkitektur och mjukvaruutveckling

Är hörlurar i trafiken verkligen en bra idé?

Idag har många hörlurar en funktion som kallas ”Ambient Mode” där externa mikrofoner används för att släppa igenom viktiga ljud såsom röster eller bilar. Det finns också hörlurar som är helt öppna och tillåter både virtuellt och verkligt ljud, till exempel Sony Linkbuds. Genom att använda dessa typer av hörlurar undviks problemet med att blockera viktiga ljud som kan vara avgörande för säkerheten.

Systemarkitektur, mjukvaru- och apputveckling

Ictechs roll i det här spännande forskningsprojektet är som koncept- och teknikutvecklare. Vi bidrar med expertis inom systemarkitektur, mjukvaruutveckling och hur forskningen kan tillämpas rent praktiskt via en teknisk lösning. Målet är att utveckla en prototyp av en app som guidar och informerar användare via hörlursbaserat 3D-ljud för delade mobilitetstjänster. 

Vi vill få svar på följande frågor:

  • När är det mest användbart att få guidning och information via 3D-ljud när man använder en delad mobilitetstjänst och mobilapp?
  • Hur kan vi göra ljudvägledningen så att den hjälper användaren att navigera på ett säkert och enkelt sätt. Hur kan vi försäkra oss om att användaren förstår och känner sig bekväm med ljudsignalerna som ges?
  • Hur kan vi bygga upp systemet bakom appen för att det ska fungera så smidigt och effektivt som möjligt för användarna? Vilka tekniska krav behövs för att kunna använda 3D-ljud i större skala, till exempel i en riktig produktionsmiljö där många människor använder appen samtidigt?

För den tekniska lösningen drar vi nytta av befintliga teknologier och ramverk, men kombinerar dem på ett nytt sätt, tillsammans med realtidsdata. Appen testas i en realistisk miljö med användare som har olika typer av funktionsförutsättningar.

Användarscenarierna i den här forskningen inkluderar både traditionella och självkörande fordon, vilket innebär att den här typen av app skulle kunna användas både för dagens delade och framtidens autonoma mobilitetstjänster.

Fokus på inkludering, säkerhet och användarvänlighet

Med det här forskningsprojektet hoppas vi på Ictech kunna bidra till utvecklingen av ny teknik och kommersiellt hållbara produkter. Genom att utforska innovativa sätt, för att interagera med delade och autonoma mobilitetstjänster vill vi göra dem säkrare och mer användarvänliga, särskilt för individer som kan ha svårt med visuella gränssnitt, såsom personer med synnedsättningar. Genom ett “Design For All”-perspektiv strävar vi efter att skapa en inkluderande plattform som främjar deltagande och självständighet för alla användare.

Resultatet från projektet kommer kunna bidra till forskningsområden såsom interaktionsdesign, ljuddesign och inkludering för mobilitetsapplikationer. Med vår forskning vill vi bidra med värdefull kunskap och konkreta förslag på lösningar för att skapa attraktiva, säkra och inkluderande delade mobilitetstjänster. 

Svensk fordonsindustri kommer också kunna dra direkt nytta av resultaten genom ny kunskap och prototyper som kan användas för att vägleda pågående utveckling.

Vill du veta mer om Ictechs forskningsprojekt? Spana in vår forskningssida här!

FÖRFATTARE

Du kanske även gillar...