“Som UX designer strävar jag efter meningsfull design”

Johanna är en av Ictechs smarta UX designers med stenkoll på hur man skapar en bra upplevelse för användare i interaktionen mellan människa och maskin. När hon inte hittar smarta lösningar på knepiga problem med fokus på meningsfull design, är det bowling, quizz och kompishäng i Göteborg som gäller.

Hej Johanna! För dom som inte vet, vad är UX design?

Man kan säga att UX design är en del av användarcentrerad design. I stora drag handlar det om att skapa goda upplevelser i interaktionen mellan människa och maskin. Fokus ligger mycket på att identifiera och lösa användarproblem, så att helhetsupplevelsen i interaktion med produkt, system eller service blir så bra som möjligt. Det kan handla om digitala visuella gränssnitt, till exempel hur du interagerar med en webbplats, dator eller telefon. Det är det som de flesta kopplar ihop UX med, men UX design är bredare än så. 

Vi människor har och använder fler sinnen när vi orienterar oss i världen, inte bara synen. Ett intresseområde jag har är UX kopplat till ljud och olika audiella gränssnitt. Det är en del av UX design som ännu inte fått lika mycket uppmärksamhet och det finns mycket kvar att utforska där.

Under min utbildning på Chalmers blev jag ganska drillad i “Make every design meaningfull”. Det innebär i korthet att sträva mot få till en design som är meningsfull och har en personlig signifikans för användaren, vilket kräver arbete och en djup förståelse för användaren. Som UX designer är det något jag tycker är väldigt vettigt och alltid strävar efter.

Vad pysslar du med just nu då?

Just nu sitter jag på kunduppdrag hos Aurobay. Mitt huvudprojekt handlar om att förbättra den interna kommunikationen på företaget och ta fram ett nytt intranät.

Aurobay har en bred organisation med tjänstemän som sitter vid datorer hela dagarna och operatörer som jobbar i produktion och aldrig sitter vid en skärm under arbetstid. Men alla är lika beroende av information och kommunikation. Så hur kan man skapa en plattform där alla får tillgång till den information och kommunikation de behöver, både i det dagliga arbetet, men också relaterat till företaget i stort? Det jobbar jag med just nu.

I den här fasen av projektet ligger fokus på att förstå våra olika typer av användare för att sedan analysera insamlade data och kunna skapa prototyper för hur ett intranät skulle kunna se ut för att senare faktiskt testa och utvärdera dessa mot riktiga användare. Vi identifierar olika användarbehov, vilka knutpunkter som finns mellan tjänstemän och operatörer och vilka krav vi behöver ställa på ett system för att kunna matcha det med vårt behov som företag.

Man behöver liksom steppa ur sin egen verklighet och sätta sig in i någon annans för att verkligen förstå och kunna lösa problem. Inte ha så mycket egna idéer om hur allting funkar, utan fokusera på att lära känna olika typer av människor i olika kontexter. Och sedan försöka skapa någonting som i slutändan blir bättre – en bättre upplevelse och en effektivare interaktion med system.

Johanna Bergfelt Souza, UX designer på Ictech

Det låter spännande! Vad är absolut roligast med UX design?

För att nå en god UX behöver man lära känna sin användargrupp, och det är mycket som är subjektivt i ens upplevelse av ett system. Jag tycker att det är jättekul att försöka sätta mig in i människors vardag, hur de interagerar med system, vilken information de behöver och vilka problem som uppstår för att sedan ta reda på hur jag kan skapa något som gör deras liv lite bättre. Man behöver liksom steppa ur sin egen verklighet och sätta sig in i någon annans för att verkligen förstå och kunna lösa problem. Inte ha så mycket egna idéer om hur allting funkar, utan fokusera på att lära känna olika typer av människor i olika kontexter. Och sedan försöka skapa någonting som i slutändan blir bättre – en bättre upplevelse och en effektivare interaktion med system.

Jag tycker också om själva problemlösningen, detektivarbetet och att man får vara kreativ, från att göra research och analysera den data man samlat in till att faktiskt göra något praktiskt av det. Man behöver vara innovativ och tänka nytt samtidigt som man behöver förstå vilka begränsningar som existerar och vilka gränser man kan pusha. Som UX designer i det här projektet är jag med under hela processen, vilket innebär att jag får se förändringen från start till mål. Det är väldigt kul!

Vad är det bästa med att vara konsult på Ictech då?

Det jag gillar med Ictech är att det är ett varmt och omhändertagande bolag. Det finns också en väldigt kompetent grupp människor inom företaget. Som UX designer jobbar jag ju med lite annorlunda saker jämfört med system- och mjukvaruutvecklarna. Men det är också det som gör det spännande – det är kul att vara i en kontext där jag får prata med folk som pysslar med något helt annat och därmed lära mig nya saker. Det är också en väldigt go atmosfär på Ictech och det uppskattar jag väldigt mycket.

UX designer Johanna

När du inte jobbar med användarupplevelse, problemlösning och interaktion mellan människa och maskin, vad gör du då?

Då bowlar jag ganska mycket. Jag tävlingsbowlar i ett lag på amatörnivå i Cityligan på Majorna bowling. Jag lägger också mycket av min tid till att lyssna på olika podcasts, det gillar jag väldigt mycket. Jag tycker också om att gå och quizza, det är kanonkul. Sen brukar jag försöka göra något kreativt utanför arbetstid. Förra våren gick jag en teckningskurs och nu har jag börjat en grundkurs i sömnad på Tillskärarakademien. Men jag gillar också verkligen bara att ligga och titta på serier – det kan vara fruktansvärt skönt att inte behöva göra saker hela tiden. Annars hänger jag väl runt ganska mycket i Göteborg och träffar kompisar.

Tack för att du delade med dig och lycka till med ditt projekt!

Nyfiken på vad mer man kan göra som konsult på Ictech? Spana in våra videos där du bland annat får träffa John, Linda och Pontus eller besök vår karriärsida.

➡ LÄSTIPS! Ett intranät med fokus på användarupplevelse för Aurobay

FÖRFATTARE

Du kanske även gillar...

Recension Ictech
company

En ärlig recension: 5 svagheter vi har på Ictech

Att bli ombedd att berätta om sina svagheter, eller vi menar förbättringsområden, har vi väl alla varit med om i en intervjusituation? Med självinsikt kommer man långt så vi ville ställa oss samma fråga.