Hur skapar man goda användarupplevelser av ett intranät som har helt olika användare? Det var en fråga som företaget Aurobay ställde sig och bestämde sig därför för att ta hjälp av en av Ictechs engagerade konsulter. Med fokus på att skapa meningsfull design och siktet inställt på att göra människors liv lite bättre, tog vår UX designer Johanna sig an uppdraget.
Användarperspektiv i fokus med UX design
Aurobay utvecklar och tillverkar drivlinor såsom motorer och växellådor för en global marknad med fokus på innovation och hållbarhet. Företaget har 19 000 anställda fördelat på 17 fabriker och 5 forsknings- och utvecklingscenter i Asien, Amerika och Europa. Organisationen består av både tjänstemän som jobbar på sina datorer hela dagarna och operatörer som arbetar i produktion och aldrig sitter vid en skärm under arbetstid. Men oavsett roll är alla medarbetare lika beroende av information och kommunikation.
Så hur kan man skapa en plattform där alla oavsett arbetsroll får tillgång till den information och kommunikation de behöver, både i det dagliga arbetet, men också relaterat till företaget i stort? I rollen som UX (User Experience) designer är Johanna del av ett team som ska ta reda på just det.
– I min roll som UX designer ligger fokus på användarperspektivet, på att förstå våra olika typer av användare för att sedan analysera insamlade data och skapa prototyper för hur ett intranät skulle kunna se ut. Vi identifierar just nu olika användarbehov, vilka knutpunkter som finns mellan tjänstemän och operatörer och vilka krav vi behöver ställa på ett system för att kunna matcha det med våra behov som företag, berättar Johanna.

Ett digital plattform tillgänglig för alla medarbetare
Eftersom Aurobays medarbetare har vitt skilda förutsättningar för att få information och kommunicera digitalt är en stor utmaning i projektet att skapa ett intranät som fungerar för den breda målgruppen. Aurobays vision är “Bring Aurobay together”, vilket också går i linje med Johannas uppdrag – att ta fram en plattform som är tillgänglig för alla.
– För att skapa tillgänglighet behöver vi förstå användarperspektivet. Vi behöver titta på arbetsrutiner hos olika användargrupper, vilken information som är viktig för tjänstemän respektive operatörer och vad det finns för minsta gemensamma nämnare hos målgruppen. Vad kan vara default och vad behöver vara användarspecifikt? Först då kan vi skapa något som möter medarbetarnas olika behov i jobbvardagen, säger Johanna.

Interaktion mellan människa och maskin
Som UX designer skapar Johanna positiva och meningsfulla upplevelser i interaktionen mellan människa och maskin – det kan inkludera allt från webbplatser, system och appar till fysiska produkter och tjänster. Men medan maskiner styrs baserat på algoritmer och data är alla människor olika, och det kan bidra till en viss komplexitet i UX-processen.
– Inom UX handlar det om både människa och maskin, inte bara det ena eller det andra, utan de ska också mötas. Just att människor är en del av ekvationen, och att alla är olika, kan vara en stor utmaning. Man behöver undersöka de olikheterna och hitta mönster för att kunna skapa något som passar en bred användargrupp. Men det är också det som gör det så roligt – hur fixar man ett bra möte mellan människa och maskin? I slutändan handlar det om att få till en design som är meningsfull för användaren och skapa något som gör människors vardag lite bättre, avslutar Johanna.
Är du nyfiken på vad mer Ictech kan hjälpa till med? Spana in våra teknikområden eller låt dig inspireras av våra spännande kundprojekt.