Forskning om att mäta kognitiv belastning hos fjärrförare

Tillsammans med InnoBrain, VTI och KTH deltar Ictech i ett forskningsprojekt om kognitiv belastning hos fjärrförare. Projektet undersöker hur ljudfeedback påverkar förarens koncentration och prestation – med målet att göra framtidens automatiserade fordon säkrare och mer hållbara.

Utmaningen: När fordon kör själva behövs nya sätt att köra

När automatiserade fordon blir vanligare kommer det uppstå behov av fjärrförare – personer som på distans kan övervaka och vid behov ta över kontrollen över ett fordon. För att fjärrförare ska kunna ingripa på ett säkert sätt krävs att de får rätt stimuli, i rätt situation och med rätt information. Ett centralt problem är den kognitiva belastningen – hur mentalt ansträngande det är för fjärrföraren att hantera körningen, särskilt i komplexa situationer.

Tidigare forskning har visat att visuell information och ljud påverkar precisionen vid körning, men sambandet mellan ljudfeedback och mental belastning har varit outforskat. Det ville projektgruppen ta reda på.

”Målet med forskningen är att minska fjärrförares kognitiva belastning i en körsituation. Då blir både körningen säkrare och arbetsmiljön bättre för föraren.”

Johan Josefsson, VD Ictech Göteborg

Lösningen: Förstudie med ljudfeedback och hjärnvågsmätningar

Ictechs roll i forskningsprojektet var att bidra med expertis inom multimodal perception och människa–maskin-interaktion.
Tillsammans med InnoBrain, VTI och KTH utvecklades ett experiment för att undersöka hur ljudfeedback påverkar körprestation och kognitiv belastning hos fjärrförare.

Testpersoner fick genomföra simulerade körningar i en stadsmiljö där de skulle hålla en hastighet på 50 km/h. På en av rutterna fick de ljudfeedback när de körde, och på den andra körde de i tyst miljö. Under körningen mättes både faktisk hastighet och kognitiv belastning, där InnoBrains teknologi användes för att mäta hjärnaktivitet och trötthet.

Forskning om att minska kognitiv belastning hos fjärrförare
Christian med InnoBrains hjälm som mäter hjärnvågor när han kör.

Resultatet: Ljudfeedback förbättrar precision och minskar belastning

Förstudien visade tydligt att ljudfeedback gör körningen mer exakt. Testpersonerna höll en jämnare och lägre hastighet, körde mer konsekvent – och 75 % uppvisade en mätbart lägre kognitiv belastning när ljudfeedback användes.

Resultaten indikerar att ljudbaserad återkoppling kan vara ett effektivt sätt att minska mental belastning och förbättra säkerheten för fjärrförare. Studien motiverar fortsatta forskningsinsatser inom området, och öppnar upp för nya tillämpningar inom automatiserad körning, fjärrstyrning och förarassistanssystem.

”Det är kul att vår expertis inom multimodal perception efterfrågas i den här typen av forskningsprojekt. Studien indikerar, precis som vi trodde, att ljudfeedback förbättrar körningen och minskar den mentala belastningen.”

Pontus Larsson, Human Factors Specialist på Ictech

Ictech bidrar till framtidens säkra och hållbara mobilitet

Ictech deltar aktivt i forskningsprojekt inom automatiserad körning, människa–maskin-interaktion och AI. Genom att kombinera teknisk innovation med förståelse för mänskligt beteende utvecklar vi lösningar som gör framtidens fordon säkrare, smartare och mer intuitiva.

Kontakta oss om du vill samarbeta inom forskning eller utveckling av nästa generations förarassistanssystem och autonoma fordon.

Kontakta oss

På Ictech gör vi forskning till verklighet – från idé till prototyp. Vi samarbetar med företag som vill skapa innovationer som gör skillnad. Nyfiken på hur vi kan stötta ditt projekt? Hör gärna av dig!

Genom att skicka detta formulär godkänner du vår Integritetspolicy.

FÖRFATTARE