5 trender inom generativ AI ditt företag bör ha koll på

Är ni nyfikna på AI eller kanske har ni redan börjat använda det? Generativ AI växer explosionsartat. Som företag kan det vara svårt att navigera i den lite snåriga AI-djungeln. I den här artikeln diskuterar våra mjukvaruutvecklare Joel och Rasmus 5 trender inom generativ AI som företag bör ha koll på och delar med sig av tips och smarta insikter.

Hej Joel och Rasmus! Generativ AI växer så det knakar. Vad innebär det för företag? Har ni några tips på hur man ska tänka?

Joel: Utvecklingen av generativ AI har gått extremt fort – kanske är det den snabbaste utvecklingen av ny teknik i världshistorien. För företag kan det såklart kännas läskigt. Kanske vet man inte riktigt vad det innebär, hur man ska förhålla sig till den nya tekniken eller hur man bäst använder den. Mitt tips är att inte underskatta vad AI faktiskt kan göra. Försök att vara på bollen och ha ett öppet sinne. Ta hjälp av experter, prata med de som har koll och fundera på vilka processer som just ni skulle kunna förenkla med hjälp av AI.

Rasmus: AI har också blivit ett spel med höga insatser. Det är enorma summor pengar som går in i research och implementation. Men många företag, även de stora jättarna, har svårt att hitta investeringar. För att få investeringar räcker det inte att vara topp tio, du behöver vara topp ett eller topp tre. Det skapar en knepig situation. Tidigare i år var Europas ledande forskningsföretag inom AI tvungna att lägga ner för att de inte fick pengar av investerare – och då var de ändå världens sjunde största forskningsföretag inom AI. De mindre aktörerna blir kvar med resterna och satsar istället på att vidareutveckla grundmodellerna för att skapa egna produkter.

 

Hur ser behovet av generativ AI ut hos företag? Vilka möjligheter och användningsområden ser man?

Joel: Som ett naturligt första steg ser många generativ AI som en möjlighet att göra besparingar. Ett exempel är kundtjänst och support där företag kan göra besparingar genom att ersätta medarbetare med en AI som kan hantera kundfrågor dygnet runt. Ett annat exempel är datainsamling och analys där företag kan spara både tid och pengar genom att använda en digital assistent som snabbt hittar information och genererar insikter från stora datamängder. 

Rasmus: Många företag förmedlar en känsla av generativ AI är framtiden och att de är med på tåget. Men ofta när vi pratar med personer inne i organisationen möts vi av osäkerhet och återhållsamhet. I vissa fall har personal fått direktiv att inte använda AI alls på grund av rädsla för att göra fel eller inte följa lagar och regler. Och det är inte så konstigt – för vi befinner oss i ett väldigt tidigt skede, samtidigt som utvecklingen går otroligt snabbt framåt – det är en slags paradox. Här tror jag det är viktigt att ändå våga. Man behöver inte kasta sig hejdlöst ut och satsa på kärnverksamheten, utan det räcker med att börja testa vattnet inom områden där riskerna är mindre och se vilka möjligheter som finns.

 

Vilka är de 5 största trenderna inom generativ AI just nu?

1. Multimodal AI blir allt vanligare

Joel: Vi ser allt fler tjänster inom multimodal AI, vilket innebär att AI:n hanterar inte bara text utan även bilder, ljud och video. Framförallt sker en snabb utveckling inom bild och videoskapande där vi fram tills nu sett exempelvis Midjourneys fotorealistiska bilder. Här kommer AI-genererad video att komma allt mer.

Rasmus: Man förutspår att vi kommer kunna skapa hela filmer eller serier med hjälp av generativ AI. Det låter som magi, men är nog inte en omöjlighet i framtiden.

2. Generativ AI integreras i de vanliga verktygen

Rasmus: Generativ AI har nu integrerats i en mängd olika verktyg och plattformar. När teknologin först introducerades var det premiumtjänster som Photoshop och Adobe som snabbt tog till sig den, och vi såg också en våg av nya AI-baserade produkter som kom ut på marknaden. Men det som verkligen är anmärkningsvärt nu är hur generativ AI letar sig in i alla möjliga typer av befintliga verktyg, oavsett om det är som plugins, som open source-lösningar, eller som osynliga funktioner som arbetar i bakgrunden. Det innebär att AI numera finns överallt, och vi kan förvänta oss att den fortsätter integreras i verktyg som redan har en stark närvaro och sannolikt kommer att vara en del av vår vardag under lång tid framöver.

3. AI som koncept letar sig in i fler användningsområden 

Joel: Vi ser också att AI som koncept letar sig in i allt fler användningsområden. Microsoft släppte nyligen sin AI-drivna laptop med stöd för Copilot som är integrerat i Windows. Från att vi använt Siri på iPhone går vi nu mot modeller som kan göra mer kompetenta saker. Det beror på att grundmodellerna blivit mindre sett till storlek och kraft som krävs för att kunna köra dem. Googles modell är nu så pass liten och kompetent att den får plats i en Pixel-telefon. Och det kommer vi se mer av framöver – mer AI i mindre enheter.

 

4. AI gör det svårare att avgöra vad som är vad 

Rasmus: Det leder oss in i nästa trend som är att vi i framtiden inte kommer kunna se skillnad på vad som är AI och inte. Det kommer inte finnas någon distinktion såvida vi inte blir informerade om att något är skapat av AI eller av en människa. Och även om något är skapat av en människa så finns chansen att AI ändå har varit inblandad i en del av skapandeprocessen. Vem som helst kommer i princip kunna skapa vad som helst. Det är ju fantastiskt, men det tar också lite grann bort själen ur skapandet. Vad är originalitet? Det är nog en fråga som kommer att ställas i framtiden.

Vi pratar positivt om AI och att det är framtiden. Men det är en fortsatt ganska stor del av marknaden som säger att vi måste ta det lugnt och att det här är farligt: Vad gör det med oss som människor? Förutom att det kommer att bli svårare att avgöra vad som är vad kommer nog diskussionen om AI att fortsätta – som en trend i sig.

 

Rasmus: För de företag som är nyfikna på AI, men osäkra på var de ska börja eller vad de vill uppnå kan Ictech komma in som strategisk rådgivare och planerare. Vi erbjuder expertvägledning genom hela resan – från initiala processer och strategiutveckling till fullständig implementering och praktisk användning. 

För de företag som har en klar vision och ett tydligt mål med vad de vill göra erbjuder vi kompetens genom våra erfarna konsulter och experter inom generativ AI. Vi stöttar hela vägen från nuvarande position till fullbordat resultat.

Sist men inte minst erbjuder vi en egenutvecklad produkt, vår digitala assistent, IDA som är specialiserad på att snabbt hitta information och leverera insikter.


Nyfiken på att få veta mer?
Spana in Ictechs digitala assistent IDA här eller kontakta Ictech redan i dag för att boka in ett möte med en av våra AI-experter.

FÖRFATTARE

Du kanske även gillar...

Recension Ictech
company

En ärlig recension: 5 svagheter vi har på Ictech

Att bli ombedd att berätta om sina svagheter, eller vi menar förbättringsområden, har vi väl alla varit med om i en intervjusituation? Med självinsikt kommer man långt så vi ville ställa oss samma fråga.