AB Volvo tog hjälp av ett komplett team från Ictech för att utveckla en elektriska drivlina för en självkörande dumper från Volvo Construction Equipment. I uppdraget ingick att anpassa styrenheten för den elektriska drivlinan, applikationsutveckling för att integrera support för nya batterier, utveckling av ett nytt simuleringsverktyg och även funktionell säkerhet.
Volvos självkörande dumper
Ictech fick en förfrågan från AB Volvo om att hjälpa till med utvecklingen av den elektriska drivlinan för en självkörande dumper, TA15 från Volvo Construction Equipment. Dumpern är en del av ett transportsystem som är designat för att användas i områden som stenbrott och gruvor. Dumpern är autonom och eldriven vilket innebär att säkerheten och produktiviteten ökar och utsläppen minskar.
Volvo Construction Equipment, ett dotterbolag till AB Volvo, är en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner inom byggbranschen och industrin. De är ledande på många världsmarknader och erbjuder bland annat hjullastare, vägmaskiner, hjul- och bandgrävare och inte minst dumprar.
Ett helt team av konsulter från Ictech
I projektet ville man i största möjliga mån återanvända de plattformslösningar som redan finns. Ictechs uppdrag blev därför att göra nödvändiga anpassningar hos en styrenhet på den elektriska drivlinan på den självkörande dumpern. För att lösa detta tog AB Volvo hjälp av ett komplett team från Ictech med rätt kompetens.
Applikationsutveckling
En stor del av åtagandet handlade om applikationsutveckling, utfört i MATLAB/Simulink, där vi bland annat har integrerat support för nya batterier. Vi har även gjort anpassningar för att kunna göra snabb och säker laddning av batterierna.
Simuleringsverktyg
Utöver applikationsutveckling så har vi tagit fram ett nytt simuleringsverktyg för att kunna testa tidigare i utvecklingskedjan. Verktyget består av ett antal olika mjukvarumodeller som representerar de olika styrenheterna i ett system. Tillsammans med den tänkta produktionsmjukvaran kan ett integrerat system simuleras utan att testa med “riktiga” batterier, elmotorer eller andra högspänningskomponenter.
Functional Safety
Vi har även jobbat med funktionell säkerhet och uppfyllandet av ISO-13849. Syftet med arbetet är att garantera säkerheten för användare av transportsystemet.
Framtiden för Volvos självkörande dumper
Projektet lider mot sitt slut men det återstår fortfarande en del verifiering innan dumprarna börja rullas ut till första slutkunden. Projektet har gått bra och har bidragit till fler projekt inom samma och närliggande områden.
Behöver du hjälp av ett komplett team av konsulter för att snabbt komma igång med ditt nästa stora projekt? Ta reda på mer här!