Var är alla robottaxis som man utlovade för några år sedan? Hypen har svalnat och lanseringarna har försenats. Men är autonoma fordon är fortfarande aktuella. Men ju närmre fordonen och tjänsterna kommer marknaden desto mer börjar företag också inse komplexiteten i att erbjuda en sömlös, smidig och bekväm upplevelse i sin robottaxi. I Ictechs artikelserie analyserar jag, Pontus Larsson Human Factors specialist och forskare på Ictech, vad denna förändring kommer att betyda för människor. I denna tredje del diskuterar jag bland annat hur man skapar en säker och bekväm åktur samt hur man undviker åksjuka.
Vi kommer alla åka robottaxi tidigare än du tror
När vi publicerade vår första artikel “Vi kommer alla åka robottaxi tidigare än du tror” rådde en stor hype kring autonoma fordon. Många företag meddelade att de skulle lansera autonoma persontransporter i början av 20-talet. I dagsläget har vi kanske blivit mer ödmjuka mot alla de utmaningar som är involverade i automatiserad körning på allmänna vägar helt utan en mänsklig förare. Men strävan efter autonoma fordonstjänster (OAVS, On-Demand Autonomous Vehicle Services fortsätter). Flera företag kör fortfarande fälttester och verkar ha höga ambitioner när det gäller visionen att skapa en affärsverksamhet kring autonoma fordonstjänster. Både det GM-ägda företaget Cruise och NEVS har nyligen presenterat sina specifika robottaxis och tillhörande tjänster. De är inte längre bara är koncept, utan avsedda för produktion. Ett bevis på att kommersiell OAVS-verksamhet faktiskt kan vara möjlig är Waymos “Waymo One”. En robottaxi-tjänst som man kan köra helt utan någon säkerhetsförare bakom ratten.
Vad krävs för att du ska lita på en digital förare?
I vår andra artikel “Vad krävs för att du ska lita på en digital förare?”. Vi analyserar hur förhållandet mellan användare och fordon förändras när man inför denna nya typ av mobilitetstjänst. Dessutom diskuterar vi vikten av att skapa fordons- och servicedesign som bygger passagerarnas förtroende.
Skulle du känna dig säker och bekväm i en robottaxi?
I denna tredje artikel ”Skulle du känna dig säker och bekväm i en robottaxi?” utforskar vi ytterligare frågor kring användarupplevelsen av OAVS. Exempelvis hur man skapar förtroende mellan användaren och mobilitetsinfrastrukturen eller mellan olika användare. Eller hur man skapar en bekväm åktur samt hur man undviker åksjuka.