Slutet på pandemin i sikte? Ictechs VD blickar framåt

24 mars 2021

I Institutet för språk och folkminnens nyordslista 2020 hittade vi ord som coronahälsning, infodemi och superspridare, som alla relaterar till den nya vardagen vi anpassat oss till. Inför semestern förra året diskuterade Ictechs grundare och VD Richard Hedström hur Ictech påverkats av corona. Det har snart gått 10 månader och mycket har hänt sen dess. Så, hur ser egentligen läget ut idag och vilket är Ictechs nästa steg? Richard Hedström ger dig svaren här!

Vi lever fortfarande mitt i pandemin, men hur upplever du situationen idag jämfört med för tio månader sedan? 

Inför semestern 2020 trodde nog många, inklusive jag själv, att det värsta kring själva pandemin var över. Däremot kändes det väldigt oklart i vilken takt ekonomin skulle repa sig. Nu pekar mycket på att återhämtningen i industrin kommer att gå fort. Det är ett nytt läge med mycket optimism, inte minst med tanke på att vaccineringen är i full gång. Det märks även på konsultmarknaden där vi ser en stor efterfrågan av skickliga mjukvaruutvecklare.

Ur ett ledningsperspektiv så har det helt klart varit andra utmaningar under 2020 än vanligt. I det avseendet har det varit både ett spännande och lärorikt år. Samtidigt har det varit många svåra avväganden, men jag tycker att vi har lyckats agera både lugnt och konsekvent. Det var aldrig aktuellt att säga upp någon medarbetare. Tvärtom har vi kunnat växa under året och välkomnat flera grymma ingenjörer till Ictech. Något som också varit väldigt roligt är att kontakterna med våra kunder stärkts mycket under året. Vi har fått bekräftelse på att kvalitet lönar sig, och vi har haft lätt att hitta bra uppdrag och lättare att rekrytera rätt personer.

Tror du att vi kommer se några långsiktiga effekter av pandemin sett till både konsultbranschen och till Ictech som bolag?

Pandemin bidrog nog till att skynda på förändringar som redan var på gång. Nu vill alla industribolag profilera sig som tjänste- och mjukvaruföretag, för där ligger både framtidens affärsmodeller och USP:en mot kunderna. Det är klart att det får långsiktiga effekter i form av större efterfrågan inom våra tjänsteområden. Men det drar också till sig fler konkurrenter. 

Vi har lärt oss att det många gånger fungerar utmärkt att jobba hemifrån även som konsult, och det kommer vi säkert att få se mer av. Men jag är en av dom som är övertygad om att vi även i framtiden kommer att behöva ett kontor att mötas på för att både företag och medarbetare ska må bra.

Om du skulle lista de tre bästa händelserna för Ictech 2020, vilka skulle det vara?

Det är nog faktiskt ganska enkelt att lista:

  • Våra nya lokaler, som ger oss möjlighet att utveckla vår inhouse-verksamhet
  • Att vi startade en ny verksamhet under corona, nämligen vårt nya kontor i Linköping 
  • Några av prestigeuppdragen som vi vunnit som verkligen visar att vi vunnit kundernas förtroende

Vi blickar framåt och ser till året som just nu är i full gång. Vilka är dina förväntningar på 2021?

Vi är mitt inne i flera tekniksprång, till exempel med självkörande och elektrifierade fordon. Och vi har nog bara sett början än så länge. Det innebär också att forskning och utveckling hamnar i centrum och det är ju det vi på Ictech jobbar med. Jag tror det kommer bli ett väldigt roligt och spännande år ur ett rent tekniskt perspektiv.

Nästan alla våra kunder avslutade förra året mycket starkt. Men flera av vinsterna som presenterades var dopade av olika besparingspaket. Jag tror att fokus på kostnader och headcount kommer att hänga kvar ett tag till. Å andra sidan blir kunderna mer angelägna om att få valuta för pengarna. Då blir kvalitet och garanterad leverans ännu viktigare, vilket borde gynna oss.

Ser du någon utmaning för Ictech?

I grund och botten så är jag mycket optimistisk inför det här året – men samtidigt förvånad. Jag tror ingen gissade att industrin skulle återhämta sig så snabbt som den gjort. Men nu när det ändå hänt så verkar ingen ifrågasätta det rimliga i det hela. Det är nog därför sunt att vara på sin vakt och inte stressa fram lösningar, saker och ting kan ändras snabbt. 

Vi kommer nog att få se flera nya konkurrenter under året. Många konsultföretag som tidigare mestadels verkat inom andra områden har fått upp ögonen för vår bransch, där efterfrågan på skickliga ingenjörer fortfarande är stor.  Det kommer bli en dragkamp om de bästa utvecklarna. 

Vad kommer Ictechs fokus att vara under året?

Vi vill i ännu större utsträckning befästa Ictech som ett specialisthus. Då räcker det inte att våra ingenjörer är specialister, vi behöver fortsätta utveckla oss som företag också. Idag är en stor andel av vår verksamhet inhouse, och den delen går fantastiskt bra. Nästa steg innebär att vi jobbar mer i partnerskap med kunderna och för att lyckas med det krävs det bland annat att jobba fram nya affärsmodeller. 

Vi vill alltid leverera på ett sätt som överraskar kunderna positivt, att skapa det här wow, det här är något annat. Det är en väldigt cool känsla att lyckas med det och det är något vi kommer fortsätta lägga tid på att utveckla. 

Inget av ovanstående är möjligt om vi inte lyckas behålla våra medarbetare, så självklart gör vi allt vi kan för att dom ska må bra och känna att de vill utvecklas tillsammans med oss. Efter ett år med begränsade möjligheter att träffas IRL så kommer det vara ännu viktigare med den personliga kontakten, och jag ser verkligen fram emot att kunna samlas och hitta på saker tillsammans igen.  

Om du får drömma lite – vad skulle du vilja berätta om vi satte oss ner om ett år och sammanfattade 2021?

Något jag både hoppas och tror på är att vi blivit starkare och ännu mer kända som specialister inom våra verksamhetsområden, både i Göteborg och i Linköping. Kanske har vi börjat snegla på ytterligare ett kontor på annan ort.

Jag tror att vår relation med kunderna har vuxit sig ännu starkare. Att de alltid ringer oss först när det krävs något utöver det vanliga. Och jag tror nog att det kan bli så. 

Men framförallt vill jag att våra medarbetare fortsätter vara stolta över att jobba på Ictech. Vi har ju förmånen att kunna välja våra kunder och uppdrag och i stort sett all den teknik som vi jobbar med är viktig i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Jag hoppas att det fortsätter engagera medarbetarna i vår gemensamma resa.