Pontus, specialist och rockartist

24 maj 2018

Hej Pontus, du är ju både specialist inom Human Factors, ljuddesign och lite av en rockartist, hur går det ihop?

Rockstjärna, den egentliga drömmen kvarstår men från början ville jag bli musikproducent. Jag har alltid komponerat och varit intresserad av teknik och ljud. Därför passade Electrical Engineering på Chalmers mig bra där jag inriktade mig mot akustik och signalbehandling. Efter civilingenjörsutbildningen som avslutades på Volvo Cars med ett exjobb om hur man kan mäta upplevelsen av deras audiosystem forskade jag vidare inom området ljudupplevelse och rumsakustik som doktorand på avdelningen för Teknisk Akustik på Chalmers. Eller, det handlade egentligen inte bara om ljud utan också om hur ljudupplevelsen, av t ex en konsertsal, påverkas av det man ser. Efter jag fått min doktorstitel jobbade jag vidare som assisterande professor för att kunna bli docent, bland annat med forskning kring upplevelsen av VR miljöer, emotionella responser till ljud och HMI ljud i fordon. Men efter två år hoppade jag av docentspåret för jag fick jobb på Volvo Lastvagnar. Jag kände då att det skulle vara roligt att jobba mer praktiskt inom industrin efter så många år inom universitetet.

Vad var det för jobb du fick på Volvo?

Det hela började som ett forskningsprojekt som finansierades av SSF, Stiftelsen för Strategisk Forskning, när jag fortfarande var på Chalmers. Jag genomförde ett antal experiment för att ta fram nya riktlinjer för varnings- och informationsljud för lastbilar för att de skulle bli så effektiva som möjligt. Det ledde till att jag fick jobb där och utvecklade nya varningsljud i lastbilar som Volvo tillverkade, exempelvis FH lastbilen. Men jag har även jobbat mycket med forskning och utveckling mer generellt inom HMI (Human Machine Interface/Interaction)- och Human Factors-området på Volvo, t ex hur man kan undvika att föraren distraheras eller hur man ska utforma HMI för automatiserade fordon (Här finns några av de forskningsartiklar som jag varit med om att skriva, både från Chalmers- och Volvotiden). Ljuddesign är dock det som fortfarande ligger mig varmast om hjärtat.  Jag gjorde faktiskt några nya ljud förra veckan.

Jasså, vad då för nya ljud?

Nu är jag på ett nytt uppdrag på Volvo Cars och utvecklar bl a interaktionsljud för nästa generations fordon som kommer ut någon gång mellan 2022-2025. Men jag jobbar också med utveckling av exteriört ljud. Från och med nästa år träder nämligen nya lagar i kraft på många olika marknader som säger att el- och hybridfordon måste skicka ut en viss lägsta ljudnivå när de kör långsammare än 20-30 km/h. Om de inte gör det måste de ha ett högtalarsystem som spelar ett ljud som gör att cyklister och fotgängare hör bilen och var den befinner sig. Tänk vad läskigt och farligt med en nästan helt tyst bil som swishar förbi, därför behövs artificiellt ljud. Men mer kan jag inte säga för det är hemligt.

Finns det många specialister och forskare inom Human Factors som håller på med ljud i fordon?

Kanske en handfull i Sverige så det är inte så många.

Så vad är det som är så roligt med ditt jobb?

Jag har lång erfarenhet i branschen med liknande projekt, jag har gjort ljud för flera olika märken och fordon och ljuden gör att det blir säkrare i trafiken. Ljud i sig är en mycket viktig funktion som har stor påverkan både ur ett säkerhetsperspektiv men även ur ett användarperspektiv. Sen är det roligt när det händer olika saker hela tiden med varierande arbetsuppgifter där man blandar praktik och teori. Det är liksom både hands-on och hands-off. Jag gillar inte när det blir för mycket politik i utvecklingsprocessen.

Så konsult hos Ictech med uppdrag inom fordonsindustrin passar dig toppen?

Absolut. Men jag tänkte egentligen inte bli konsult.

Nähä okej, hur menar du då?

Jag trodde inte att det fanns så mycket möjligheter på konsultbolag som som det faktiskt finns på Ictech. Min uppfattning var att konsulter bara arbetade hos kund per timme sen fanns inte så mycket fler möjligheter. När jag fick veta att det var så mycket mer blev jag positivt överraskad. Jag kunde få roliga och flexibla uppdrag med möjlighet att undervisa, bedriva forskning och göra massa roliga saker. Så brukar det inte vara på vanliga konsultbolag.

Så vad är din dröm på Ictech?

Drömmen är att starta och driva forskningsprojekt mellan Ictech, en industripartner och ett universitet inom automatiserade fordon, kanske en mobilitetstjänst för robottaxi. Att ta fram en lösning eller tjänst där man från användarperspektivet känner att – det här är det som gör att jag tar det stora steget att överge min personliga bil för den här tjänsten är så mycket bättre.

Men du skulle ju bli rockartist?

Det är jag ju redan i mitt band Monkey Union där jag är sångare och gitarrist. Vi spelar lite överallt i Göteborg och man kan även lyssna på våra låtar på Spotify. Lyssna på låten Kickstarter, den är grym!