Intervju Sara

Sara, fem tips för att lyckas som projektledare

17 juni 2019

Hallå Sara, berätta om vad du har för roll på Ictech!

Jag har jobbat som konsult på Ictech sedan 2014. Just nu har jag uppdrag på Volvo Cars avdelning In Car Digital som projektledare. Att bli projektledare inom fordonsbranschen har faktiskt varit ett mål för mig sedan länge. Tidigare har jag arbetat som mjukvarukomponentansvarig men när jag började på Ictech så berättade jag för VD:n Richard att mitt mål var att bli projektledare. Vi satte tillsammans upp en plan hur jag skulle få erfarenheten och kompetensen för att kunna ta den typen av uppdrag. Då hade jag inte riktigt kompetensen för att ta ett projektledaruppdrag, det krävdes flera certifikat och mer erfarenhet. Dock är jag är civilingenjör inom elektroteknik och har en master inom management så rätt utbildningsbakgrund hade jag med mig.  

Hur såg vägen ut för att bli projektledare?

Efter min utbildning till civilingenjör fick jag jobb på Alten och ett uppdrag på Volvo Lastvagnar. Jag kom ganska snabbt på att programmera inte var min grej, jag kan inte det för fem öre, men att hantera och driva människor var min grej. Jag var mjukvarukomponentansvarig och vi lanserade modellen FH16, den första lastbilen på Volvo Lastvagnar på 19 år. Det var jättekul!

Sedan gifte jag mig och åkte på bröllopsresa till Mauritius och efter det var jag riktigt fattig. Jag kände då att ett nytt och mer välbetalt jobb skulle va på sin plats och tog kontakt med en gammal kollega som hade börjat på Ictech. Han fixade en intervju med VD:n Richard och jag fick jobbet. Jag fick uppdrag på Volvo Cars och det var ett jättebra och roligt uppdrag. Där var jag mjukvarukomponentansvarig och var med och lanserade XC90 T8, som var en hybridversion av XC90. I slutet av uppdraget blev jag gravid med mitt första barn men hann precis lansera bilen innan jag lanserade henne.

När jag kom tillbaka från mammaledigheten så fick jag ett nytt uppdrag som projektkoordinator på projektkontoret på Volvo Cars. Där fick jag vara med i hela kedjan för el och chassi för nya S60, V60 och V60 CC. Efter ett tag blev jag gravid igen men kände verkligen att jag ville komma tillbaka till samma uppdrag efter min föräldraledighet. Jag berättade för min konsultchef att det var det jag ville, sagt och gjort, han fixade samma tjänst i samma team när jag kom tillbaka. Det är det här jag verkligen uppskattar med Ictech, jag har mina karriärmål som jag och mina chefer  sedan verkställer. Många konsultbolag är bra när allt är lugnt och stabilt men levererar inte när det väl gäller eller när något krånglar. Det är där Ictech skiljer sig.

Så det blev samma tjänst i samma team efter föräldraledigheten?

Det blev faktiskt bättre än så, för det var då jag blev projektledare på riktigt. I samband med den Agila transformationen på Volvo blev det en del omorganisationer och mina två projektledare valde att söka sig vidare. Eftersom det bara var jag och launchledaren kvar i mitt team tog dom in en ny projektledare, en mycket erfaren man som hette Sten. Vi skulle leda fem projekt på el och chassi där jag och Sten tillsammans tog UPLens (Unit Program Leader) uppgifter. Jag fick samtidigt fyra egna projekt på infotainment där jag var SPE (Solution Program Engineer). Sten hade stenkoll på allt och var helt prestigelös. Han var min mentor och gav mig hela tiden nya lärdomar och utmaningar, som att ta hand om Grindrapporteringen och ta större tekniska beslut som jag inte gjort tidigare. Det var enormt roligt att att få leverera en hel leverans inom el och chassi och det blev i slutändan jäkligt bra bilar.

Vad är det som är roligt med att vara projektledare?

Det är kul när det hela tiden dyker upp utmaningar som man sedan ska få ihop i slutet och få med alla andra på tåget. Jag är väldigt organiserad och strukturerad och det behöver man vara för att det ska funka när man har så många projekt och människor under sig. Det jag tycker är absolut roligast med att vara projektledare är att hjälpa och driva andra människor mot ett uppsatt mål inom en snar framtid. Jag har haft uppdrag tidigare där leveransen först är om fem år och det är inget som passar mig, det känns som dödens väntrum. Jag gillar när det är kortare leveranser och snabba puckar.

Nu när du har nått ditt mål, är du nöjd nu då?

Nej, nu vill jag vidare och klättra uppåt i organisationen. Jag älskar att jobba på Volvo Cars och vill verkligen bidra till deras utveckling och tycker att fordonsbranschen är jättespännande. Mitt långsiktiga mål är att jobba som projektledare på komplett-bil-avdelningen för att lära mig om alla delar i bilen och får en bättre förståelse för helheten.

Är du med i nätverk där du träffar andra projektledare?      

Absolut, jag är med i olika nätverk på Volvo tillsammans med andra projektledare och pratar om hur det går i projekten, möjligheter och utmaningar. Sen finns det mycket kvinnonätverk men jag hatar sånt. Varför ska man vilja vara med i en grupp bara för att man är kvinna? Man blir inte ingenjör för att få jobba med ett visst kön utan för att man vill jobba med tekniken och i mitt fall människor. Det finns jättemånga duktiga kvinnliga chefer på Volvo som inte har fått jobben för att dom är kvinnor utan för att de har gjort ett grymt bra jobb.

Saras fem tips för att lyckas som projektledare:

  • Du måste vara tydlig och ärlig om vart du vill i din karriär, inte minst mot dina chefer. Kräv också detsamma tillbaka, att dom är tydliga och ärliga mot dig.
  • Du måste bli enormt strukturerad och organiserad, det krävs när du har flera projekt igång samtidigt och många personer under dig.
  • Du behöver kunna hantera olika typer av personligheter och bli duktig på att arbeta tillsammans trots att ni kanske inte alltid kommer överens.
  • Du behöver ha ett stort kontaktnät på din arbetsplats. Det som hjälper dig i slutändan är att du har koll på vem du ska kontakta för att lösa problem som uppstår.
  • Du bör skaffa dig en mentor. En egen Sten som tror på dig, hjälper dig och pushar dig framåt.