Ictech strävar ständigt efter att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen. Med lång erfarenhet och expertis inom system- och mjukvaruutveckling har Ictech inte bara stöttat sina kunder genom konsulttjänster, utan också tagit steget till att utveckla egna produkter. Jag haffade VD Richard Hedström för att ta reda på mer om Ictechs egen produktutveckling och visionerna för framtiden.
Hej Richard! Ictech är inte bara ett konsultbolag, utan även ett teknikbolag. Nu utvecklar ni egna produkter – hur kommer det sig?
Tanken på att utveckla egna produkter har funnits med oss länge. Vi insåg ganska tidigt att vi ville göra mer än att “bara” vara ett konsultbolag. Första steget tog vi för flera år sedan då vi gick från att sälja konsulttimmar till att jobba i team och göra helhetsåtaganden med ansvar för hela processen från utredning, planering och utförande till leverans och uppföljning. Sen tycker vi också att produktutveckling är coolt. Våra ingenjörer är extremt innovativa och duktiga på det de gör. Det har inte bara byggt en stolthet internt, utan också satt Ictech som teknikbolag på kartan.
Det krävs duktiga ingenjörer för att utveckla egna produkter, men också ett bolag som vågar satsa på sina medarbetares idéer?
Ja, så är det ju. Idén till produkten IDA (Ictechs digitala assistent) kom från våra två duktiga mjukvaruutvecklare, Joel och Rasmus. Vi valde att investera i deras idé och vågade satsa helt enkelt. Här tror jag det handlar mycket om att vara öppen för nya möjligheter, vara beredd att investera, men också ha möjligheten att investera – och det hade vi. Det var ungefär så det gick till med produkten VeriPy också, där idén kom under ett kundprojekt då våra ingenjörer såg ett behov av ett flexibelt simulerings- och valideringsverktyg för att testa komplexa inbyggda system. Sedan har vi väldigt stor respekt för produktutveckling också. Man ska vara medveten om att det är en komplex process att utveckla och sälja produkter. Då behöver man vara beredd på att göra den kunskapsresan, vara nyfiken och lära nytt.
Det är ganska ovanligt med konsultbolag som utvecklar egna produkter. Är Ictech unika här?
Det finns andra konsultbolag som utvecklar egna produkter, men det är få som gör de stora satsningar och investeringar som krävs. För några år sedan började vi med forskning som går väldigt mycket hand-i-hand med produktutveckling, där vi ville göra något mer, något större, och valde att satsa. Det har lett till fantastiska möjligheter, såsom ATTUNE. Samtidigt har vi alltid haft ett långsiktigt tänk. Vi har inte för bråttom, utan låter saker och ting ta sin tid, så att vi kan lära oss längst med vägen och ta möjligheterna när de dyker upp – och då är vi beredda.
En stark vilja att lära sig mer låter som en bra drivkraft?
Ja, jag tror det är jätteviktigt att investera i själva lärandet. Produktutvecklingen i sig kan vi – att utveckla produkter är mer eller mindre det enda vi gör om dagarna – och våra konsulter har en enorm kompetens och expertis där. Men att lyckas med egna produkter handlar så mycket mer än ”bara” själva utvecklingsarbetet. Man jobbar i långa cykler som innefattar allt från affärsanalys och certifiering till lansering, uppföljning och förbättring. Det är en helt annan försäljningsprocess också. Man måste ha respekt för tiden det tar, och då får man inte ha för bråttom, utan man behöver stanna upp och investera i lärandet.
Vi lever i en digital värld och kommer fortsätta gå en digital framtid till mötes. Hur ser behovet för innovativa lösningar ut?
Intresset för ny teknik och inte minst AI är gigantiskt. Många företag är nyfikna på AI-produkter, men vet kanske inte vad man kan göra eller hur man ska börja. Andra har en tydlig vision, men behöver hjälp med att utveckla och implementera AI-modeller. En del vill köpa en helt färdig produkt och andra vill göra allting själva.
Medan utvecklingen går extremt fort framåt är sanningen den att ingen riktigt vet vart det kommer ta vägen. AI-tekniken har utvecklats enormt, men vi utnyttjar bara en bråkdel av potentialen. Jag är helt övertygad om att det stora teknikskiftet fortfarande är framför oss. Det kommer att hända massor de närmsta åren – och behovet av innovativa lösningar kommer bara att växa i takt med att tekniken utvecklas.
Förutom att ny teknik och AI spelar en betydande roll för att driva effektivitet i dagens digitala landskap fortsätter hållbarhetsbiten att vara i fokus med nya lagar och regler som företag behöver förhålla sig till. Här finns också ett behov av bra produkter och tjänster som kan hjälpa företag att uppnå sina mål.
Sist, men inte minst, hur ser planen för framtiden ut när det kommer till Ictechs egen produktutveckling?
Nu har vi jobbat med att utveckla egna produkter ett tag, sett vad vi kan åstadkomma och vilket värde det skapar. Vi kommer definitivt att fortsätta satsa på vår egen produktutveckling med fokus på produkter som vi tror på, där vi ser att det finns ett stort behov och verkliga problem att lösa. Men vi kommer också att konsolidera oss, ta lärdom av det vi gjort hittills och fortsätta vara nyfikna på att lära oss mer kring produktutveckling, försäljning och allt därtill.
Stort tack för pratstunden och goda insikter, Richard!
Är du nyfiken på Ictechs egna produkter? Spana in vår produktsida här!