2020 öppnade konsultbolaget Ictech kontor i Linköping. Sedan dess har det tagit fart rejält. Jag träffade Niclas Kark, VD för kontoret Linköping, för att höra om bolagets tillväxtresa och hur det egentligen är att jobba som konsult på Ictech i Linköping.
Hej Niclas! Vad har hänt sedan starten 2020? Berätta!
Det har hänt massor. Sedan 2020 har vi tredubblat antalet anställda. Målet 2021 var att vi skulle vara fyra medarbetare. Vi blev sju. Målet 2022 var att vi skulle vara 14 medarbetare. Vi blev 19. Nu 2023 är vi 22. Jag gillar att överträffa målen, men nu blir målet för 2024 snarare att bli max 30, så vi inte får alltför mycket växtvärk! Vi har alltså tredubblat antalet anställda sedan 2020, bytt lokaler och gått från 7 personer på 22 kvadratmeter till 22 personer på 490 kvadratmeter. Under tiden har vi behållit en snitterfarenhet på 12 år bland våra konsulter och gjort en stabil vinst trots stora investeringar.
Ictech i Linköping är också inne i en väldigt rolig fas där våra anställda är med och formar bolaget. Jag som chef har en vision om vart vi ska, men jag vill gärna få input av mina medarbetare kring allt ifrån värderingar och hur vi vill ha det på vår arbetsplats till vad vi ska satsa på härnäst och åt vilket håll vi strävar framöver.
Det är ett angenämt problem att dra i handbromsen ändå. Varför går det så bra för Ictech i Linköping?
Därför att Ictech är en jättelätt – och kul – produkt att sälja. I rekryteringssammanhang säljer vi ju vårt bolag till kandidater. Och det vi säljer är ett företag som är otroligt välbyggt med solida värderingar som är enkla att förmedla. Vi behöver aldrig skarva, utan kan säga exakt som det är – att vi har supernöjda medarbetare och extremt låg personalomsättning. Vi tror verkligen på vår idé och det lyser igenom i dialogen med andra. Att jobba på Ictech är precis så bra som vi säger – och det både syns och känns. Vi har också en fantastisk stab som har ett unikt servicetänk. Många konsultbolag tänker att deras uppgift är att se till att deras konsulter genererar vinst. Vår uppgift är, framför allt annat, att serva våra konsulter och se till att de har det bra.
Ett konsultbolag vars främsta uppgift är att serva konsulterna känns ju rätt unikt. Berätta mer?
Ja, vi brukar säga att vi är ett servicebolag. Vi är här för att göra våra konsulters liv så enkelt som möjligt. Det är vår målsättning. Konsulterna ska känna att de har stor frihet över sitt arbete, att de jobbar med roliga projekt och har en bra balans mellan arbete och privatliv. De ska känna att de har kul på kontoret, får betalt som de ska med möjlighet till en flexibel lönemodell och att de är trygga och nöjda med sina chefer. Det har också gett avkastning. Trots att våra konsulter får rekryteringsmejl varje vecka väljer de att stanna kvar hos oss. Det är det bästa med mitt jobb, att se att vi har lyckats skapa en arbetsplats där konsulterna verkligen trivs.
Hur har ni det på kontoret i Linköping då? Vad gör ni?
Vi gör väldigt mycket kul. En stor anledning när vi bytte till ett större kontor var att vi hade för lite lekytor. Nu har vi cirka 25 kvadratmeter per person varav mer än hälften är lekytor. Det är jätteviktigt – inte minst för de konsulter som sitter ute hos kund – att känna att kontoret är en kul och trivsam plats att komma till. Det ska kännas roligt och enkelt att komma hit.
Vi som jobbar här är ett tajt gäng där alla gillar att hänga med alla. Just nu samlas vi mycket kring vårt shuffleboard och kör turneringar. Vi hänger i vår nyinstallerade bar där favoriten är Jamaican Coffee. Vi har ett gaming room med racingstolar och Playstation där vi kör tävlingar mot varandra. Utöver lekytorna har vi gemensamma frukostar varje vecka, gemensamma luncher varje månad och flera större evenemang både vår och höst.
Sedan har vi en del kul interna projekt på gång också. I höstas startade några medarbetare upp ett automatiseringsprojekt av kontoret. Lampor och musik styrs nu automatiskt via touch screen och vi har ett särskilt “partymode” med partymusik och blinkande partylampor. Vi håller också på med ett automatiserat poängräkningssystem för vårt shuffleboard med hjälp av kameror och bildigenkänning.
Ni jobbar med en hel del spännande kunder också?
Ja, vi jobbar med en blandning av olika kunder. Vår största kund är Volvo Construction Equipment där vi jobbar tillsammans med vårt Göteborgskontor i ett projekt inom elektrifiering av drivlinor. En annan spännande kund är rymdteknikföretaget Maxar där vi tar fram lösningar för att generera 3D-kartor av satellitbilder. Vi jobbar också med projekt inom autonoma fordon för Veoneer och Toyota Material Handling. För Saab Dynamics bygger vi videosystem till stridsfordon. Vi bygger programvara för CTEK som gör laddstolpar till elbilar och utvecklar system för NIBE som gör värmepumpar.
Hur ser planen för Ictech i Linköping 2023 ut?
Vi har ju lyxen att inte ha krav på oss att växa. Vi anställer inte folk för att vi måste – utan för att vi vill. Visst är det bra med tillväxt och att tjäna pengar, men det är liksom inte vårt fokus. Det viktigaste för oss är att vi bygger ett bra bolag, stärker våra värderingar och rekryterar rätt människor. Fokus framöver kommer ligga på att bygga teamet, svetsa samman gruppen ytterligare och lära känna varandra ännu mer. Vi kommer fortsätta bygga Sveriges bästa konsultbolag med kvalitet och långsiktiga kundsamarbeten i fokus.